Що таке WLTP і навіщо це?
У вересні 2017 року в Європі були прийняті нові правила сертифікації автомобілів. Однією з таких змін стала нова процедура вимірювання викиду шкідливих речовин і твердих частинок а також, витрат палива і визначення запасу ходу електромобілів. Цикл, за яким будуть проходити стендові випробування, тепер називається WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) – Всесвітня гармонізована методика випробувань для легкових автомобілів. Новий стандарт прийнятий в країнах ЄС, а також в Швейцарії, Туреччини, Норвегії та Ліхтенштейні. Цикл WLTP максимально відповідає сучасному стилю водіння водіїв.
Як було раніше?
До 2017 існував цикл NEDC – New European Driving Cycle, прийнятий аж в 1970 році. Випробування на стенді з цього циклу тривають 20 хвилин, за які автомобіль проїжджає 11 км, з яких дві третини часу імітується їзда по місту, а ще третина – за містом. Середня швидкість випробувань – 34 км/год, а максимальна – 120 км/год. Слідуючи цьому циклу, автомобіль розганявся в місті до 50 км/год за 26 секунд (смішно, чи не так?). А до 70-ти за містом – за 40 секунд. Все це в результаті давало показники по викидах СО і витрат палива далекими від реальності.
Що тепер?
2008 року під егідою ООН почалася розробка нового циклу під назвою WLTP. Його фінальні випробування пройшли 2014-го. Новий цикл передбачав вдвічі більшу дистанцію – 22 км. Середня швидкість зросла до 44,5 км/год, максимальне прискорення – в півтора рази. Максимальна швидкість тепер становить 131 км/год. Крім того, за стандартом WLTP необхідно окремо тестувати базову і максимально оснащену версію моделі з певним двигуном.
Новий цикл враховує також тестування гібридів на електроавто. Для їх оцінки, зокрема, запасу ходу, ставляться особливі умови. Гібридні автомобілі, наприклад, повинні мати повністю розряджений акумулятор.
Плагін-гібриди тестуються у чотирьох циклах:
- повністю розряджена батарея
- частково заряджена батарея
- повністю заряджена батарея
- тестування в режимі електромобіля
Електромобілі за циклом WPTL тестуються в два етапи:
- повністю заряджена АКБ
- 12-годинний тест на повний розряд для перевірки витримки АКБ
Нові умови тестування авто значно більше наближені до реальних умов водіння.
Що у інших
У США використовується свій власний стандарт EPA FTP-75, остання редакція якого проводилася 2008 року. Цикл враховує особливості водіння американського автолюбителя і завдяки своїм особливостям, він, на нашу думку, найбільш точний. Авто тестується аж 31 хвилину, за яке проїжджає 17,8 км. За цикл авто робить 22 зупинки, загальний час простою – 20%. Максимальна швидкість – 91 км/год, а середня – 35 км/год.
В цикл EPA включено кілька підциклів:
- US06, в якому вимірюється витрата палива при різких стартах на світлофорі і міському трафіку
- SC03, що вимірює витрату палива з увімкненим кондиціонером
Все це дає результати, значно наближені до реальності. Для порівняння, Nissan Leaf 2018 року за даними різних циклів має такий пробіг:
- EPA FTP-75 – 243 км
- NEDC – 378 км
- WLTP – 285 км в змішаному циклі і 415 км в міському (на шинах 16 “)
Висновки
Тепер, коли ви побачите в прайсах нову абревіатуру, будете знати, що виміри пробігу, витрат палива і викидів шкідливих речовие для даної моделі авто проводилися за новими, досить суворими європейськими правилами. Тож, є надія, що в реальному житті пробіг десь таким і буде. Хоча, в Україні норми WLTP не діють, тому продавці автомобілів мають право вказувати технічні характеристики автомобілів, що продаються в Україні в рамках чинного законодавства.
Для прикладу, один французький автовиробник в українських прайсах для всіх моделей вказав витрати палива і викидів СО2 відповідно до директиви 80/1268 / ЄЕС, прийнятої в 1980 році (читайте NEDC). А ось на сайтах європейських країн ці ж дані для всіх моделей вказані згідно з нормами WLTP. І вони, звичайно, різні. Українському автолюбителю має сенс шукати значення вимірювань за циклом WLTP. А ще краще, орієнтуватися на середні показники між найбільш суворим американським EPA і новим європейським WLTP. Щоб марно не розчаровуватися.